Nyhedsbrev # 5

 

Kære alle medlemmer i Næstved Klatreklub,

På bestyrelsens og egne vegne vil jeg gerne sige alle medlemmer tak for et begivenhedsrigt 2023 😊

Her kommer et lille tilbageblik på året.

 

Bestyrelse

På generalforsamlingen i januar, blev der indvalgt en helt ny bestyrelse, med Renè som eneste genganger. Med en så ny bestyrelse og ikke mindst en ny i formandsstolen har der naturligvis været mange ting som skulle læres og undervejs justeres og afstemmes.

Bestyrelsen har i løbet af 2023 arbejdet meget med det organisatoriske i klubben herunder at sikre driften af klubben i et godt samarbejdsmiljø samt god kommunikation med klubbens medlemmer. Der har også være fokus på udvikling af klubben i en bedre organiseret retning – bl.a. ved at skabe mere liv og struktur i vore udvalg.

På kassererposten har vi i løbet af året måtte sige farvel til Bjørg som kasserer, og goddag til Katja, som varetager opgaven frem til den kommende generalforsamling (7. februar 2024). På generalforsamlingen i 2024 skal der i henhold til vedtægterne igen træffes en række valg og besættes en række poster:

·         1 formand for perioden 2024-2025,

·         1 kasserer for 2024

·         2 bestyrelsesmedlemmer for 2024-2025

·         1 suppleant for 2024

Bestyrelsen består p.t. af undertegnede Thomas (formand), Renè (næstformand), Christian, Mette og Mads. Tak til alle i bestyrelsen for indsatsen i 2023.

 

Udvalgsarbejde m.v.

Året startede stærkt med ’Slå klubben’ arrangementet. Et event som vi gerne vil forsøge at gøre til en tradition. Mange klatrere deltog og det var en sjov og aktiv klatredag, med gaver og præmier fra flere gode sponsorer. Vi gentager successen den 7. januar 2024 og håber på mindst lige så mange klatrere og naturligvis at vi slår rekorden 😊

Rutebyggerudvalget har været aktive med masser af nybyggede ruter og boulderproblemer samt en systematisering og organisering af hele området. Stor cadeau til Lis og Gynther og alle de andre aktive i udvalget for deres indsats i den forbindelse.

Foruden selve etableringen af de nye ruter har vi været en del, der har deltaget i klargøringsarbejdet med grebsnedtagning, vask af greb og oprydning. Det er ikke altid den sjoveste opgave, men der er alligevel oftest en rigtig god stemning og god følelse af at løfte i flok. Derfor også mange tak for indsatsen til alle i den forbindelse.

Vores sikkerhedsudvalg har bl.a. arbejdet med procedurer for rutebyg, gennemgang af vores udstyr m.m. Det er et vigtigt udvalg, der hjælper med at sikre, at det vi laver i klubben foregår forsvarligt og med mindst risiko for medlemmerne.

På eventsiden i øvrigt har vi ud over ’Slå klubben’ haft en række forskellige andre initiativer, bl.a. Boulder/Bajer/Burger, Påsketuren til Italien, Sverigestur, træningsworkshops, spontane fredagshyggearrangementer, klubbesøg med mere. Det kræver tid at planlægge og gennemføre, så tak til alle der har været med til dette og tak til medlemmerne for jeres deltagelse. Desværre har det vist sig svært at holde fast i et decideret eventudvalg så vi har måttet sætte dette på stand-by for nu.

Vi har afholdt flere eksterne events end normalt, hvilket har givet flere penge til klubben og været til glæde for de som har prøvet vore faciliteter. En win-win for alle.

 

Information og kommunikation

I løbet af året har klubben fået ny og mere tidssvarende hjemmeside og har I ikke besøgt den endnu kan det gøres her: www.naestvedklatreklub.dk. På hjemmesiden kan man bl.a. finde information om normale åbnings- og lukketider, regler for gæsteklatring, kontingenter, ordensregler, hold m.m.

På kommunikationssiden i øvrigt har bestyrelsen som nævnt ønsket at informere og kommunikere mere med medlemmerne. Derfor har der været afholdt både medlemsmøder og udsendt nyhedsbreve. Vi har også forsøgt at øge informationsgraden via sociale medier. Det er en tidskrævende opgave, men også vigtigt for både bestyrelse og medlemmer at have en løbende og tæt kontakt.

 

Fondsbevillinger og sponsorer

Vi var i 2023 heldige at få bevilget støtte fra Dansk Idrætsforbund til indkøb af såkaldt Moonboard, hvilket er et fedt træningsredskab bestående af en væg der er ca. 2,5x4 meter fyldt med greb og lysdioder. Installationen af det pågår i skrivende stund og mere om brugen af det vil følge på et senere tidspunkt.

Fra Trelleborg Fonden har fået bevilget tilskud til udskiftning af vore reb i klubben, hvilket vi glæder os til at igangsætte i det nye år.

Vi arbejder løbende med at opnå sponsorater og hjælp til klubben og har flere gode aftaler i hus. Ringsted Lift hjælper os med liftleje, Friluftsland og Spejdersport har vi gode rabataftaler blot for at nævne et par stykker.

 

Nye medlemmer

På medlemssiden har vi haft fremgang og ikke mindst grundet stor succes med ’Drop-In’ klatring, som vi afholder sidste mandag i hver måned. Jim og Renè har trofast stået klar til at modtage vore mange prøveklatrere og nye medlemmer, samt hjulpet med at uddanne nye K1’ere og K2’ere i året. Tak til jer for den indsats og tak til alle andre der også har givet en hånd med om mandagen, hvor der har været særligt pres på.

 

Børn og unge træning

Joe, Mette og Renè har ligeledes været vore faste ’klipper’ til træningen af de unge i klubben på onsdags- og torsdagsholdet. Fedt at se at I er garanter for at glæde og motivere de yngste i klubben så de også har en god oplevelse af klatring i NKL.

 

Lørdagsåbent som forsøg

I 2. halvår har vi forsøgt os med lørdagsåbent (m/nøglevagt) ca. 2 gange månedligt. Forsøget har været til gavn for nogle få, men ikke så mange som ventet. Vi vælger dog at fortsætte frem mod sommerferien 2024 før vi afgør om vi skal fortsætte med lørdagsåbent.

 

Ombygning og vedligehold

Som omtalt er vi i gang med installationen af det nye Moonboard og for nyligt har vi bygget bouldersektor E om så vi nu har mere glæde af den del af væggen. På tårnet har der planlagt mindre renovation og maling, men bl.a. p.g.a. vejret er vi ikke kommet helt i mål med dette arbejde. Vi har undervejs haft andre opgaver som er varetaget af jer der har hænderne ordentligt skruet på. Tak til alle, der bidrager og har bidraget med at vedligeholde og ombygge når det er påkrævet.  

 

Frivillighed

Selvom vi har flere ildsjæle, hvor mange (men ikke alle) af jer er nævnt i dette brev, så kan vi altid bruge flere frivillige hænder til klubben og det er til tider svært at rekruttere, hvilket er genkendeligt fra al foreningsarbejde. Vi har desværre måtte sætte flere udvalg på stand-by af den årsag og vi har også måtte trække store veksler på jer som allerede leverer en masse timer til klubben. Bestyrelsen har bl.a. ønsker om at tilbyde flere træningsmuligheder, om at event-udvalget bliver genetableret og så også gerne at vores instruktørkorps blev udvidet og struktureret i eget udvalg – ønsker der kræver frivillige hænder og interesse for opgaverne.

Hvis vi i fremtiden derfor fortsat ønsker at være en fed klub i vækst, med stærke tilbud til alle medlemmer, må vi derfor indstille os på lave nogle forandringer. Nogle opgaver skal måske honoreres, nogle skal måske indstilles helt eller delvist, nogle skal måske uddelegeres bedre. Alt dette og meget mere er noget jeg mener den kommende bestyrelse skal se nærmere på.

Tak for 2023 og på snarlig gensyn i 2024.

På bestyrelsens vegne

Thomas Sigsgaard

 

 

Forrige
Forrige

Generalforsamling 7/2-2024

Næste
Næste

Nyhedsbrev #4